Berättelsen om BGA

Det här är en berättelse om transformation och expansion. En rafflande historia som börjar med ett litet lokalt familjeföretag i Gävle, som idag är en stor e-handel på en explosionsartad frammarsch över Europa. Mycket har hänt genom åren, mycket har förändrats. Men något som består, som funnits ända sedan företagets start 1993, är lyhördheten. Att nyfiket lyssna efter och förstå vad kunderna är ute efter – ibland redan innan de förstår det själva. Det, i kombination med en gnutta våghalsighet, ett stort kvalitetsfokus och en stark tilltro till sitt eget erbjudande, har varit några av de viktigaste ingredienser i företagets framgångsrecept. Det här är berättelsen om BGA.

Prolog - Det lilla familjeföretaget
Året är 1993, staden är Gävle. Bengt Andersson startar BGA Videoproduktion, en lokal affärsverksamhet med fokus på produktion av informationsfilm och överföring av smalfilm till VHS. I slutet av 1990-talet ökade efterfrågan på överförings- och konverteringstjänster kraftigt, och dessa tjänster blev därmed en större del av företagets verksamhet.

Kapitel 2002-2005 - DVD på modet
Under 00-talet fullkomligt exploderade efterfrågan på filmöverföring till DVD, vilket innebar stora möjligheter för oss att växa vår då fortfarande ganska blygsamma och lokala verksamhet. I detta skede steg Björn Andersson in på heltid inom företaget, och vi investerade i nya maskiner som skulle klara av den kvalitet och bredd vi ville erbjuda inom filmöverföring från videoband till DVD.

Kapitel 2006-2007 - Storstäderna lockar
Under 2006 gjorde vi nya investeringar som gav oss möjligheten att skapa våra egna maskiner för överföring av smalfilm. Maskiner som skulle motsvara våra höga krav på kvalitet och användarvänlighet. 2006 var också året då vi började leta oss utanför Gävle och öppnade filialer både i Stockholm (Lidingö) och i Göteborg. Vi anställde även vår första utomstående medarbetare till vårt Gävlekontor, Kristoffer Sjölén, som än idag jobbar kvar och är idag ansvarig för hela vår produktionsenhet för alla typer av digitaliseringar.

Efterfrågan på tjänster inom diabilder och foton växte, och under hösten 2006 utvidgade vi vår verksamhet till att också innefatta detta.

I april 2007 slog vi upp portarna till vår filial i Malmö, och i oktober samma år öppnade vi vår andra filial i Stockholm, denna gång i Hammarby Sjöstad.

Kapitel 2008 - Med hela Sverige i sikte
Vi ville erbjuda våra tjänster till fler i Sverige, därför utökade vi under 2008 vår hemleverans-service till att omfatta ett femtontal orter. Vi flyttade även till nya, fräscha lokaler både i Gävle och i Göteborg.

Kapitel 2009 - En megameter smalfilm
Ett av många händelserika år då vi ytterligare utvidgade vår populära tjänst för hemleverans. Denna gång erbjöd vi den till hela Sverige, dessutom helt utan extra kostnad. Vi valde även att stänga våra butiker på Lidingö och i Hammarby Sjöstad till förmån av en butikslokal på Östermalm i Stockholm, där vi kunde erbjuda kortare leveranstider och attraktivare öppettider. 2009 var också året då vi ombildades till aktiebolag, BGA Videoproduktion AB. Under året lyckades vi dessutom skanna 1 000 000 meter smalfilm – vilket var ett rekord som senare skulle knäckas med råge.

Kapitel 2010 - Företaget växer på alla håll och kanter
Under 2010 breddade vi vår verksamhet ytterligare, till att också innefatta digital framkallning. Dessutom öppnade vi två helt nya butiker, en i Stockholm och en i Norrköping. Vår Malmöbutik flyttades till nya lokaler mitt i centrum, vilket gjorde att vi kunde erbjuda bättre öppettider även där. I Gävle hade vi börjat växa ur våra 320-kvm stora lokaler, och fick därför flytta till nya lokaler några kvarter bort.

Kapitel 2011-2012 - Modernisera mera
Under 2011 såg vi – och tog – möjligheten att köpa upp två befintliga fotobutiker i Jönköping och Sundbyberg. Butiken i Gävle, som tidigare delat plats med vår produktionsanläggning, fick också flytta till en riktig och alldeles egen butikslokal i centrala Gävle. 2011 var också året vi påbörjande en modernisering av våra butiker och utökade våra öppettider. Detta arbete fortsatte och intensifierades under 2012, vilket också var året då vi startade vår separata verksamhet BGA Fotocenter, där vi framkallar bilder och gör förstoringar.

___________

Nya kapitel i berättelsen om BGA
BGA Videoproduktion hade en blomstrande tillväxt där filial efter filial öppnades runt om i landet, och där investeringar gång på gång visade sig bära frukt. Men den största milstolpen i berättelsen om BGA, är det som skedde när man ville och vågade ännu mer. Parallellt med den ursprungliga verksamheten, startades en sidoverksamhet med fokus på fotoramar och fotoalbum; BGA Fotobutik. Och för dessa produkter sågs möjligheten att utforska nya marker, nämligen nätet.

___________

Kapitel 2013 - En e-handel föds
Nätet verkade vara en spännande plats med oändliga möjligheter, även för ett företag baserat i lilla Gävle. En e-handel lanserades vid årsskiftet – och den första ordern kom faktiskt redan på nyårsafton 2012. Snygga och prisvärda ramar stod i fokus och intresset för dessa produkter visade sig vara enormt. Ramar i lite ovanliga storlekar och färger blev överraskande populära och vi förstod snabbt att det där fanns en lucka att fylla på marknaden.

Kapitel 2014 - E-handeln behöver större lya
Intresset för våra ramar fortsätter att växa och under året mer än dubblar vi antalet kunder i e-butiken. 2014 var ett intensivt år då vi med stor entusiasm och i en rasande fart breddade vårt sortiment av produkter. Detta ledde föga förvånande till att vi snabbt växte ur vårt befintliga lager och blev tvungna att utöka lagerytorna för att få plats.

Kapitel 2015 - E-handeln börjar utforska Norden
Med två fina år som e-handlare bakom oss började vi bli riktigt varma i kläderna. Nu var det dags att blicka utanför landsgränserna och vi bestämde oss för att etablera oss även i Norge, vilket realiserades den första november 2015. Tidigare under våren hade vi insett att det dåvarande lagret blivit alltför litet (igen!) och jakten på större ytor inleddes återigen. Denna gång var vi lite mer erfarna och sökte direkt efter lokaler som skulle klara även en liten framtida tillväxt (för det gick ju så bra!). I slutet av året hittade vi äntligen vårt nya hem och flytten skulle komma att ske under våren 2016.

Kapitel 2016-2018 - E-handeln går igenom en utvecklingsfas
I och med flytten till nya lokaler hade vi utrymme att utvecklas! Och under åren som följde breddade vi vårt utbud av fotoramar, och började även nyfiket utforska nya produkter att komplettera ramarna med. Snygga och trendiga posters verkade högst rimligt – och så fick det bli. Lusten att upptäcka mer av världen växte sig starkare och en ny finsk systersida lanserades. Under 2017 breddade vi sortimentet ytterligare och tog in massor av snygga speglar i alla dess former, färger och storlekar. Under samma år trädde vi också in i Danmark, vilket visade sig vara en marknad där våra produkter var riktigt uppskattade. Att ha tagit sig in på fyra marknader var sannerligen inte illa, men världen utanför Norden lockade fortfarande.

Kapitel 2019 - E-handeln byter namn och stil
BGA Fotobutik byter namn till BGA.SE, och med namnbytet följde också en helt ny skrud och grafisk profil. Men det var sannerligen inte det enda som skedde under detta händelserika år. En väldans massa nya spännande produkter fyllde vår webbshop och lagerytan fick utvidgas till hela 5000m2. 2019 var också året vi firade att e-handeln passerat 200 000 kunder sedan starten.

Kapitel 2020 - E-handel och pandemi
Pandemin slog till och alla spenderade mer tid hemma. Många boade som aldrig förr och inredning stod högt upp på listan av inköp. Vi expanderade i rasande fart och öppnade e-butiker i Nederländerna, Belgien Tyskland och Österrike. Sortimentet växte och massor av nya trendsäkra produkter fick flytta in. Lagerytan utvidgades och e-handeln passerade med råge 400 000 kunder sedan start.

Kapitel 2021 – 2022 – E-handeln fortsätter expandera
Den snabba expanderingen gav oss möjlighet att testa oss fram med ett nytt sortiment längre ifrån de produkter vi tidigare erbjudit. Vi landade dock i att nytt inte alltid är bättre. Fullt fokus skulle istället ligga på det vi brinner mest för och där vi har vår expertkompetens – nämligen ramar! Lagerytan utvidgades ytterligare, denna gång till inte alltför blygsamma 8000m2. Expansionen i Europa fortsatte och BGA trädde in på marknaden i England, Irland, Schweiz och Frankrike. Det lanserades ytterligare en site – bgaframes.eu – som låter kunder i fler länder i Europa ta del av våra förstklassiga produkter.

Vi har långt kvar till epilogen, och många spännande kapitel väntar i berättelsen om BGA. Bli en del av historien och kolla in vårt imponerande utbud av ramar för alla stilar!